ISO 9001

ISO 9001 is zo mogelijk een nog moeizamer onderwerp dan kwaliteitsmanagement. Er zijn veel vooroordelen over de norm, en in het algemeen zijn de dystopische vooroordelen onjuist. Omdat wij ons best doen om kwaliteit niet ingewikkelder te maken dan het is, hebben wij een aantal artikelen geschreven die u helpen te begrijpen waar de norm nou echt over gaat, en welke effecten zij nou in het echt heeft.

Trouwens: bent u het ergens niet mee eens, of bent u op een misvatting in de toepassing van de norm gestuit? Laat het ons weten! Het helpt om de informatie op deze site te verbeteren.

Van AQAP tot ISO De historie van ISO 9001.
Inhoud ISO 9001 De essentie van de eisen die ISO 9001 – een opsomming.
Vernieuwingen in ISO 9001:2015 De 2015-versie van ISO 9001 is op een aantal punten wezenlijk anders dan de eerdere versies. Wij lichten de belangrijkste veranderingen toe.
Nieuw in ISO 9001: Kennis Kennis, om precies te zijn ‘Kennis binnen de organisatie’, is een van de nieuwe onderwerpen in versie 2015 van ISO 9001. Een mooie term, maar waar gaat het eigenlijk over, en vooral: hoe geef je invulling aan deze normeis?
ISO 9000 in de praktijk Conclusies van het onderzoek naar het in de praktijk toepassen van ISO 9000 normen.
Populariteit ISO stabiliseert Wereldwijd zijn er ruim 1,1 miljoen ISO 9001 certificaten uitgereikt, en ruim 285.000 voor ISO 14001 (peildatum eind 2012). Dat is weer duidelijk meer dan in 2011. Nederland maakt een andere groeicurve door dan de wereld als geheel; België groeit flink, vooral in de milieuzorg.
Onderzoek onder gebruikers ISO 9001 Een onderzoek door ISO wijst uit dat gebruikers van ISO 9001 vooral profijt zien op het gebied van klanttevredenheid en bedrijfsprocessen. Maar ook het management wordt beter.

Niet meer mogelijk te reageren